• VERTIMAI •Al-Fārābī. Apie sapnų priežastį (fragmentas)(Iš arabř kalbos vertė Linas Kondratas)Versta iđ Al-Fārābī's Abhandlung der Musterstaat. Aus Londoner und Oxforder Handschriften. Herausgegeben von Fr. Dieterici, Leiden, E.J. Brill, 1895. Pakartitinai perspaudinta: Abű Nasr Ibn Muhamed Al-Fārābī, Risala fi ara' ahl madina al-faDhila (Der Musterstaat). Herausgegeben von Friedrich Dieterici. Reprint by Institute of the History of Arabic Islamic Science at the Johann Wolfgang Goethe University in Frankfurt, 1999
Vaizduotės galia yra tarpinė tarp
juslinės bei racionaliosios galių. Tuo metu, kai juslių
maitinančiosios galios patiria jutimus aktualiai ir atlieka atitinkamus
veiksmus, vaizduotės galia yra jų paveikiama ir užsiima tomis
juntamybėmis, kurias juslės jai pateikia ir joje atvaizduoja. Ji taip
pat tarnauja racionaliai galiai bei aprūpina instinktyviąją
galią. Tačiau tuo atveju, kai
juslinė, instinktyvioji bei racionalioji galia yra pirmosios
tobulybės būklėje[i]
ir jos neveikia veiksmų, kaip tai atsitinka miegant, vaizduotės galia
lieka viena su pačia savimi bei laisva nuo visų tų juslinių
vaizdinių, kuriuos joje sukurdavo ar atnaujindavo
juslės, ir užsiima tais jusliniais vaizdiniais, kurie yra
išsaugoti atmintyje ir joje išlieka. Ji apdoroja šiuos vaizdus
tokiu būdu, kad kai kuriuos, (kurie pirma nebuvo sujungti), sujungia
vieną su kitu, o kitus vaizdinius, priešingai, vieną nuo kito
atskiria. Be vaizdų išsaugojimo atmintyje, ir jų jungimo bei
skyrimo, vaizduotės galia atlieka dar trečią veiksmą, o
būtent juslinių vaizdinių, kurie yra saugomi joje,
pamėgdžiojimą[ii].
Kai kada vaizduotės galia pamėgdžioja juntamybes, kurias
pateikia juslės, atitinkamai sujungdama savo turimus vaizdinius, taip kad
šie jas pamėgdžiotų. Kai kada ji pamėgdžioja
(racionaliosios galios) teikiamas suvokiamybes arba maitinančią bei
instinktyviąją galias, o kai kada - kūno mišinį[iii],
kuris atsitiktinai tuo momentu pasitaiko žmogaus kūnui. Jei kūno
mišinyje vyrauja drėgmė, tai vaizduotės galia ją
pamėgdžioja atitinkamu juntamybių sudėliojimu, pvz. vandens
ar plaukimo jame vaizdiniu, o jei kūno mišinys yra sausas,
pamėgdžioja jį tokiais vaizdiniais, kurie gali šį
sausumą atvaizduoti, ir tas pats yra ir su kūno šiluma ar
šalčiu. Jeigu pasitaiko, kad kūno mišinys kuriuo
nors metu yra šaltas arba karštas, ir jeigu (kuri nors iš
sielos) galių yra kūne savo
pavidalu ir forma(hay’atan wa şūratan), tokiu atveju kūnas joje
gali suformuoti tą patį mišinį. Tačiau sielos galia
priima šį mišinį pagal savo pačios prigimtį, o ne
tuo budu, kaip kūnas priima mišinį. Juk kai vienas drėgnas
kūnas formuoja drėgmę kitame kūne, pastarasis priima
drėgmę ir taip pat tampa drėgnu. Tačiau ši
(vaizduotės) galia, kuomet kūnas daro joje ar duoda jai
drėgmę, priimą ją, pamėgdžiodama juntamybių
pagalba, o racionalioji galia priima drėgmės kasybę tuo, kad
ją suvokia, tačiau (nei viena iš šių galių) jos
nepriima pačios drėgmės (ir netampa drėgnomis). Ši
(vaizduotės) galia, kada joje yra kas nors daroma, priima tai iš tai
darančiojo priklausomai nuo to, ką jos substancija(ĵawhar) ir
pasirengimas(isti`dād)[iv]
gali priimti. Jeigu (vaizduotės)
galios substancija gali priimti daiktą, kuris yra joje daromas,
netiesiogiai, ir tuo pat metu gali priimti ir tiesiogiai, tokia pat forma, kaip
tas daiktas yra į ją įdedadamas – tada galia prima šį
daiktą dviem būdais – vienu priima jį tokį, koks jis yra, o
kitu atveju pamėgdžioja jį atitinkamomis juntamybėmis[v].
Jei vaizduotės galios substancija gali priimti daiktą tokį, koks
jis yra, tada jį atvaizduoja tokiomis juntamybėmis, kurios tiksliai
atvaizduoja (taşādufuhā) šį daiką. Tačiau
suvokiamybių kaip suvokiamybių vaizduotės galia priimti negali,
todėl nepriima jų tokių, kokios jos yra racionaliojoje galioje,
bet jas pamėgdžioja atitinkamomis juntamybėmis. Kai kūnas
teikia vaizduotės galiai mišinį, kuri jame kokiu nors momentu
atsitiktinai pasitaiko, tai vaizduotės galia priima jį
juntamybėmis, kurios gali jį pamėgdžioti. Jeigu tai,
ką kūnas teikia, gali būti juntama, kai kada gali būti
priimama tokia forma kaip duodama, o kitais atvejais pamėgdžiojama
kitomis juntamybėmis.Taip pat jeigu (vaizduotės galia) randa
instinktyviąją galią turint pasirengimą, artimą jos
pačios (šiuo metu turimos) kasybės kokybei, pavyzdžiui
pyktį, aistrą ar kokį kitą pastarajai(instinktyviajai galia)
būdingą veiksmą, tada (vaizduotės galia) liaujasi atlikti
veiksmus, kurie yra jai įprasti ir
pamėgdžioja instinktyviąją galią, ir gal
būt atsitiks taip, kad bus sužadintos tarnaujančių
organų maitinančiosios galios(rawāđi`) ir šie atliks
tokius pat veikamus, kaip atliktų ir tada, kai šių veiksmų
stimulai yra instinktyviojoje galioje[vi].
Vaizduotės galia, atlikdama šiuos veiksmus, kartais panaši
į besišaipantįjį, o kartais į mirusįjį.[vii] Ir ne tik vien šiuo atveju, bet ir tuo
atveju, kai kūnas turi tam tikrą mišinį, kurį
dėsningai seka tam tikra dispozicija(infi`āl) intinktyviojoje
galioje, tuomet (vaizduotės galia) pamėgdžioja šį
mišinį, instinktyvios galios veiksmais kylančiais iš
šios dispozicijos. Tai įvyksta dar prieš tai, kai ši
dispozicija atsiranda instinktyviojoje galioje ir pastaroji sužadina
organus, kuriuose yra jai tarnaujančios galios. Pavyzdžiui, jeigu
kūne kyla toks mišinys, kuris dėsningai sužadina
instinktyviojoje galioje poravimosi aistrą, tuomet šis mišinys
yra pamėgdžiojamas poravimosi
veiksmais, bei atitinkami organai yra sužadinami poravimo veiksmams ne
dėl aistros, kuri kiltų iš tuo metu (esančio realaus
aistros objekto), bet vaizduotės
galiai pamėgdžiojant aistrą aistros veiksmais. Taip pat yra ir
kitų dispozicijų atveju. Gali būti kad žmogus pakyla
iš miego, ir ima mušti kitą žmogų arba ima bėgti
[lyg nuo kažko], nors ir nebūtų tam jokios išorinės
priežasties(wārid). Tokiu būdu tai, ką vaizduotės
galia pamėgdžioja, užima (realiai egzistuojančio) daikto
vietą taip, lyg egzistuotų tikrovėje. Taip pat (vaizduotės
galia) pamėgdžioja racionaliąją galią tokiu būdu,
kad joje esančias suvokiamybes atvaizduoja jas galinčiais
pamėgdžioti daiktais. Tos suvokiamybės, kurios pasižymi
kraštutiniu tobulumu, tokios kaip Pirmoji Priežastis, ar nuo
materijos atskirtosios substancijos, ir dangaus [sferos], yra pavaizduojamos
tobuliausiomis ir geriausiomis juntamybėmis – daiktais, maloniais
žvilgsniui, tuo tarpu netobulas suvokiamybes vaizduotės galia
pamėgdžioja niekingais ir netobulais dalykais, bjauriais
žvilgsniui daiktais, o kai kada gali pavaizduoti šias [netobulas
suvokiamybes] ir kitomis, saldžiomis žvilgsniui suvokiamybėmis. Veikiantysis intelektas yra priežastis to,
kad jo dėka suvokiamybės, kurios yra potencialios tampa aktualiomis,
ir kad tai, kas yra potencialiuoju intelektu, tampa aktualiuoju intelektu; o
kelias, kurios dėka tai tampa aktualiuoju intelektu, yra racionalioji
galia; ji būna dviejų rūšių – teorinė ir
praktinė. Praktinė yra ta, kurios dėka atsiranda esamos ir
būsimos atskirybės(ĵuz’iyyāt)[viii]
; o teorinė galia yra ta, kurios reikalas yra suvokti ir pažinti
inteligibilijas[ix].
Vaizduotės galia yra sąsaja tarp šių dviejų
racionaliosios galios rūšių. Tai, ką racionalioji galia gauna iš
veikiančiojo intelekto, yra lyg šviesa akies atžvilgiu. Ir dalis
šios šviesos išspinduliuojama į vaizduotės galią,
ir tokiu būdu veiksmas, kuriuo [iš racionaliosios galios į
vaizduotės galią] perduodamos kai kurios suvokiamybės, vaidina
veikiančiojo intelekto vaidmenį vaizduotės galios
atžvilgiu. Tuo veiksmu, kai kada perduodamos suvokiamybės, kurios
atsiranda teorinėje racionalijoje galioje, o kai kada,
atskirybės-juntamybės, kurios atsiranda praktinėje galioje.
Suvokiamybes vaizduotės galia priima tokiu būdu, kad pamėgdžioja
jas juntamybėmis, kurias savaip sukomponuoja, o atskirybes vaizduotės
galia kai kada atvaizduoja tokiomis, kaip jos yra, o kai kada atvaizduoja
kitomis juntamybėmis. Šis [atskirybių įsivaizdavimas] yra
tai, ką praktinė racionalioji galia įgyja apmąstymo keliu,
tai gali būti [suvokimas] apie dabar esamus ar apie būsimus dalykus;
tačiau vaizduotės galioje visa tai gaunasi [tiesiogiai],
netarpininkaujant apmąstymui, ir dėl to atsiranda šiuose
daktuose po to, kai tai yra išvedama racionaliojoje galioje apmąstymo
būdu.[x] . Kai kada veikiantysis intelektas duoda
vaizduotės galiai atskirybes
sapnų ar teisingųjų regėjimų pavidalu, arba
duoda jai suvokiamybes, kurias ši priima tokiu būdu, kad jų
vietą užima jų pamėgdžiojimas
pranašysčių apie dieviškuosius dalykus pavidalu. Visa tai
paprastai būna sapne, o budėjimo metu pasitaiko tik labai retai ir
nedaugeliui asmenų; o tai, kas būna miego metu, daugeliu atveju
būna atskirybės, o suvokiamybės – tik labai retais atvejais. Tuo atveju kai vaizduotės galia žmoguje
tampa labai stipri ir tobula, juntamybės, įeinančios į
ją iš išorės neužvaldo jos tiek, kad ji būtų
pilnai panardinta jose; taip pat ji nėra [pilnai] pajungiama tarnauti
racionaliajai galiai, bet išlaiko didelį [galių] perteklių,
kuriuo gali veikti tik jai būdingus veikmus. Kai kada vaizduotės
galios būvis, užsiimant šiais dviem dalykais[xi],
ir budėjimo metu būna toks pat, kaip miego metu, kai vaizduotės
galia išsivaduoja nuo jųdviejų. Daug kas iš to, ką
teikia Veikiantysis Intelektas, yra vaizduotės galios įsivaizduojama,
pamėgdžiojant regimomis juntamybėmis. Po to [kai tie vaizdiniai
susidaro vaizduotės galioje], jie yra sugrąžinami[xii]
ir nupiešiami juslinėje galioje. Po to, kai šie vaizdai
atsiranda bendrojoje juslinėje galioje, jie gali paveikti regimąją
galią, kuri savo ruoštu projekuoja šiuo piešinius į
orą, gretimą akiai, apšviesdama ją akies spinduliais[xiii].
Jeigu šie piešiniai atsiranda ore, jie sugrįžta ir
atvaizduojami pirmiausia akyje, po to atsispindi į bendrąją
juslinę galią, o iš ten – į vaizduotės galią[xiv].
Kadangi visi šie reiškiniai nepertraukiamai seka vienas
kitą, todėl tai, ką
duoda Veikiantysis Intelektas, tampa regimu šiam žmogui.Tais
atvejais, kad vaizdiniai, kuriais vaizduotės galia
pamėgdžioja [iš
Veikiančiojo Intelekto] gaunamus daiktus, yra begalinio grožio ar
tobulumo, tada juos regintysis sako, kad Dievas turi nuostabią ir
iškilią didybę; jis mato nuostabius daiktus, kurie
negalėtų egzistuoti kituose esiniuose. Jeigu žmogaus vaizduotės galia pasiekia
tobulumo viršūnę, nėra kliūties, kad budėjimo
metu priimtų iš veikiančiojo intelekto esamas ir būsimas
atskirybes, bei jų pamėgdžiojimą juntamybėmis, bei
priimtų atskirtųjų substancijų pamėgdžiojimus ir juos
regėtų. Dėka to, ką [šis žmogus] priima iš
suvokiamybių, jam yra teikiama pranašystė apie
dieviškuosius dalykus. Tai yra tobuliausias rangas, kuris atbaigia
vaizduotės galią, bei tobuliausias rangas, kurį žmogus savo
vaizduotės galia gali pasiekti. Žemesnį rangą sudaro tie, kurie
iš visų šių dalykų dalį mato budėjimo metu,
dalį miego metu, ir kas įsivaizduoja šiuos dalykus savyje, bet
nemato jų akimis. Dar žemiau yra tie, kurie mato visus šiuos
dalykus tik miego metu; šių pastarųjų
žodžiai(aqāwīl), kuriais jie interpretuoja [regimus
vaizdus], būna pamėgdžiojimai, simboliai, mįslės ir
prilyginimai. Pačios pastarosios kategorijos viduje esama didelių
skirtumų - esama tokių
[žmonių], kurie priima atskirybes ir mato jas tik budėjimo metu,
bet nepriima suvokiamybių; o kai kas priima suvokiamybes ir mato jas
budėjimo metu, bet nepriima atskirybių; taip pat esama tokių,
kurią priima tik tai kai kurias [suvokiamybes ar atskirybes] bei jas regi,
o nepriima kitų; arba tie, kurie mato daiktą budėjimo metu,
tačiau nepriima kai kurių dalykų miego metu; dar yra tokių
kurie nepriima nieko budėjimo metu, bet tai ką priima, priima tik
miego metu, ir priima miego metu tik atskirybes, o nepriima suvokiamybių;
yra tokie, kurie priima kai ką iš to, o kai ką iš to;
galiausiau yra tokie, kurie tepriima tik kai kuriuos dalykus iš
atskirybių, ir daugelis žmonių yra būtent tokie. Šioje
paskutinėje kategorijoje žmonės taip pat skiriasi vienas nuo
kito. Visi šie paminėtieji dalykai teikia pagalbą racionaliajai
galiai. Su žmogumi gali atsitikti atsitiktinybės[xv](`awāriđ),
kurios pakeičia žmogaus mišinį(mizāĵ), ir žmogus
tampa pasirengęs tam, kad priimtų kai ką iš to, ką
teikia Veikiantysis Intelektas, miego metu, o kai ką budėjimo metu.
Kai kuriems iš jų visa tai išlieka ilgesnį laiką, o
kai kuriems tik tam tikrą [trumpą] laiką ir po to išnyksta.
Taip pat žmogui gai pasitaikyti tokios atsitiktinybės, kuriomis jo
mišinys yra sugadinamas ir [to pasėkmė] yra vaizduotės
sugadinimas[xvi], toks
žmogus mato vaiuzdinius, kuriuos sukomponuoja vaizduotės galia,
tokių formų, kurios nėra nei būtis, nei būties
pamėgdžiojimas, ir tai yra turintieji tulžies
peteklių(mamrūrīn), bepročiai ir panašūs į
juos. [i] . Pirmoji tobulybė(prima perfectio),
kada tam tikras gebėjimas egzistuoja potencialiai(pvz. žmogus moka
kinų kalbą), bet aktualiai šiuo gebėjimu duotu momentu
nesinaudoja(tai yra, šiuo met nekalba ir nerašo kiniškai).
Pirmoji tobulybė gali būti priešinama tiek grynai
potencialybei(turi gebėjimą išmokti kinų kalbą, bet
dar nemoka), ir antrąjai ar paskutinei tobulybei(aktualiai kalba ar
rašo kinietiškai) [ii] .
Pamėgdžiojimas(taħākī) yra al-Fārābī
suprantamas, kaip analoginis-simbolinis vieno realybės lygmens(pvz.
juslinio ar noetinio) atvaizdavimas vaizduotės galioje sukauptais ir
apdorojamais vaizdiniais tokiu būdu, kad vaizduotės galios kuriamas
vaizdas analogijos būdu atitiktų minėtų lygmenų
realijas. [iii] . Mišinys(mizāĵ) yra
atitinkamas pirminių pradų – drėgmės, sausumo, šilumos
ir šalčio, ir antrinių pradų – vandens( šaltis + drėgmė), žemės(
šaltis + sausumas), oro (šiluma + drėgmė) ir ugnies(šiluma + sausumas)
atitinkamas santykis ir pasiskirstymas žmogaus organizme. [iv] Vėlesnėje
filosofijoje(visų pirma Ibn `Arabī filosofijoje) individo( o ne vien
atskiros žmogaus galios) ontologinio pasirengimo(isti`dād)
sąvoka buvo labai išplėtota ir laikoma apsprendžiančia
būdą, kuriuo individas regi ir suvokia Dievą bei pasaulį.
Kadangi skirtingų subjektų pasirengimai yra skirtingi, todėl Ibn
`Arabī darė radikalias reliatyvistines išvadas apie
skirtingų pasaulio regėjimo būdų egzistavimą bei
jų nesuvedamumą vienas į kitą. Al-Fārābī
toks radikalus nebuvo. Jam už visų skirtingų vaizdinių
slepiasi ta pati amžinoji filosofija, kurią jis tarėsi
aptikęs, harmonizuodamas Platono ir Aristotelio filosofijas. Visi
vaizduotės galios vaizdiniai(o jų skirtingumu skirtingoms
bendruomenėms al-Fārābī ir aiškina skirtingų
religijų egzistavimą) galiausiai gali būti redukuoti į
vienas ir tas pačias inteligibilijas, kurių skirtingomis
išraiškomis jie visi yra. [v] Taigi juslinio pasaulio objektus
vaizduotės galia gali priimti arba tiksliai juos
pamėgdžiojančių atvaizdų forma, arba juos
alegoriškai-metaforiškai pamėgdiojančių atvaizdų
dėka, pvz. narsus ir galingas karžygys gali būti tiesiogiai
pavaizduotas kaip žmogus, arba metaforiškai kaip liūtas; tuo
tarpu viršjusliniai objektai vaizduotėje negali būti atvaizduoti
tiesiogiai, pavyzdžiui Švenčiausioji Trejybė, tačiau
Trejybė gali būti vaizduotės atvaizuota, tarkime, trijų
angelų arba trilapio dobilo forma [vi] Paprastesniais žodžiais
tariant, jeigu mūsų vaizduotė įsivaiduos skanų
kepsnį, gali imti tekėti seilės, kaip ir tikrovėje regint
kepsnį, arba jei įsivaizduosime prieš save savo priešą,
tai gali instinktyviai susigniaužti kumščiai, lyg iš tikro
jį regėtume prieš save ir pan. [vii] Nelabai lengva suprasti, ką
al-Fārābī nori pasakyti šiuo teiginiu. Gal būt tai,
kad kai kada vaizduotės galia pamėgdžioja aktyviai,
iškraipydama(“kaip besišaipantysis”), o kai kada pamėgdžioja
pasyviai(kaip mirusysis, kuris tik patiria, bet neveikia). [viii] Tai yra konkretūs dalykai ar
reiškiniai, o ne bendrybės ir abstraktūs dalykai [ix] Bendruosius dalykus [x] Nelabai suprantama. Logiškai
žiūrint turėtų būti ne “po to”(ba`d), bet “prieš
tai”(qabl), kadangi vaizdiniai, kurie betarpiškai atsiranda
vaizduotės galioje, turėtų rastis pirmiau, negu apmąstymo
būdu išvedami dalykai. [xi] T.y. tarnavimu juslinei ir racionaliajai
galiai. [xii] Bet jau nebe tokiu pavidalu, kaip kad
buvo regėti juslinės galios, bet kaip sukombinuota vaizduotės
galios, pavyzdžiu gali būti kentauras, kurį vaizduotės
galia suformuoja iš arklio ir žmogaus juntamybių, gaunamų
iš juslinės galios, ir sugrąžina paskui į juslinę
galią. [xiii] Al-Fārābī laikų
regėjimo teorijose buvo įsivaizduojama, kad akis pati spinduliuoja
savo spindulius į išorę. [xiv] Al-Fārābī tokiu būdu
postuluoja individualaus “aš” gebėjimą produkuoti daiktus
išorinėje realybėje. Tiesa, iš šio dėstymo
nėra visai aišku, ar išorinėje realybėje sukurtas
daiktas yra visai realus, “iš kūno ir kraujo” ar tai savotiška
holograma(greičiau paskutinis atvejis) ar jį galėtų
matyti tik jo kūrėjas, ar ir
kiti. Ibn al-`Arabī savo veikale “Fuşūş al-ħikam” taip
pat kalba apie apie galimybę individui kurti daiktus išorinėje
realybėje, tačiau ne vaizduotės galia ir “akių
spinduliavimu”, o tiesiogiai dvasine mistiko-sufijaus energija(himma).
Panašus atvejis gal būt yra su garsiuoju indų mistiku Satya Sai
Baba, kuris, esą, galįs materializuoti daiktus iš nieko. Vaizduotės
pasaulio samprata Ibn al-`Arabī filosofijoje taip pat nemažai
skiriasi nuo al-Fārābī. Analogiškai kaip ir
Suhrawardī, Ibn al-`Arabī išskyrė “vaizduotės
pasaulį” (`ālam al-xayāl), kaip savarankišką
būties lygmenį tarp materialiojo ir “abstrakčių
idėjų bei bekūnių dvasių” pasaulio. Pati
vaizduotė jo skirstoma į subjektyviąją,
“susietąją” vaizduotę(xayāl al-muttaşil) ir
objektyviąją, “atsietąją” vaizduotę(xayāl
al-munfaşil). Pirmoji iš jų yra tokia pat individuali vaizduotės
galia, kaip ir al-Fārābī aprašytoji, o pastaroji yra
objektyvi, nuo individualių subjektų nepriklausanti vaizduotės
galia, kuri atsiranda materialų kūnų pavidalams “kopiant” į
vaizduotės pasaulį, o abstrakčioms idėjoms ir
bekūnėms dvasioms leidžiantis į jį. Tokiu
būdų materialūs pavidalai bei idėjos ir dvasios ten
kombinuojasi ir sudaro vaizdinius, kurie vaizduotės pasaulyje ima gyventi
savo savarankišką gyvenimą ir kurie gali įsiveržti
į individualią vaizduotę, ar priešingai individuali
vaizduotė gali pakilti į vaizduotės pasaulį ir juos ten
pažinti. Vaizduotės pasaulio objektai, Ibn al-`Arabī
požiūriu skyrėsi savo sąvybėmis nuo materialiojo
pasaulio(pvz. fizinio pasaulio kaita yra lėtesnė ir materialių
suvaržymų(sakytume – gamtos dėsnių) apribota, tuo tarpu
vaizduotės pasaulio pavidalų kaitai jokių objektyvių
ribų nesą. [xv] Arba akcidentai. [xvi] Kaip matyti, al-Fārābī aiškiai skiria žmones, reginčius “teisingus vaizdinius”, kurie yra aukštesnių būties sferų atspindys, nuo patologijas turinčių žmonių. Dabartiniais laikais, kai egzistuoja tendencija apšaukti bepročiu kiekvieną, kuris turi regėjimų, šis pastebėjimas yra labai aktualus. [ Aukđtyn ]
© Linas Kondratas (vertimas) |